Πότε είναι η πιο κατάλληλη περίοδος για να ξεκινήσει κάποιος το διάβασμα για τις κατατακτήριες εξετάσεις και πότε είναι καλό να ξεκινήσουν τα μαθήματα; Αν κάποιος απέτυχε και διαβάζει για να ξαναδώσει χρειάζεται λιγότερο χρόνο προετοιμασίας; Μια θεωρητική σχολή είναι, γιατί πρέπει κάποιος να κάνει μαθήματα για να δώσει και να μην καθίσει να διαβάσει μόνος του;
Για να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα χρειάζεται μια οργανωμένη και συστηματική προσπάθεια. Τα μαθήματα ή το διάβασμα καλό είναι να ξεκινήσουν κατά τον Φεβρουάριο ή Μάρτιο, έτσι ώστε να μπορέσει το άτομο να κατανοήσει και να καλύψει την ύλη, αλλά και να την αφομοιώσει όσο αυτό είναι εφικτό. Όσο καλύτερα καλύψει κάποιος το εύρος της ύλης τόσο καλύτερα θα τα πάει στις εξετάσεις. Βέβαια, οι εξετάσεις από μόνες τους είναι μια περίπλοκη διαδικασία που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες.
Εννοείται ότι μπορεί κάποιος να διαβάσει και μόνος του... αυτό που προσφέρουν τα μαθήματα είναι οργάνωση της ύλης και μια καθοδήγηση και επεξήγηση των όσων διαβάζει, καθώς και συνδέσεις ανάμεσα σε όσα διαβάζει. Πώς μπορούμε να εξηγήσουμε θέματα επικαιρότητας και πώς χρειάζεται να παρουσιαστεί το γραπτό σε κάθε μάθημα. Οι σημειώσεις και τα σχεδιαγράμματα που θα φτιάξει κάποιος μόνος του είναι μια αρκετά χρονοβόρα διαδικασία που τα μαθήματα τα δίνουν έτοιμα. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, οι συμμετέχοντες στις εξετάσεις καλούνται να εξοικειωθούν με ένα νέο αντικείμενο και με τρεις διαφορετικούς τομείς. Επομένως, είναι σημαντικό ο χρόνος να διατεθεί στην κατανόηση και στην κωδικοποίηση των βασικών λέξεων- κλειδιά με τα οποία θα φτάσουν τα άτομα στις εξετάσεις.
Όταν κάποιος αποτύχει από τη μία κουβαλάει το αίσθημα της απογοήτευσης και της ματαίωσης και από την άλλη τη σιγουριά ότι ένα μεγάλο μέρος της ύλης το έχει ήδη βγάλει και σε μεγάλο βαθμό το ξέρει. Για αυτούς τους λόγους την επόμενη χρονιά το διάβασμα ξεκινάει συνήθως μέσα στο καλοκαίρι ή κατά τους τελευταίους 2-3 μήνες πριν τις εξετάσεις. Αρκεί αυτό; Λαμβάνοντας υπόψη την ύλη που θα πρέπει να καλύψει κάποιος και στα τρία μαθήματα δεν επαρκεί ο χρόνος έναρξης αυτός, ακόμη και αν κάποιος τα έχει ξαναδιαβάσει, γιατί στις εξετάσεις θα πρέπει να έχει καλυφθεί πρόσφατα το μεγάλο εύρος της ύλης, να έχουν γίνει επαναλήψεις και να κρατήσει το άτομο λέξεις- κλειδιά μέσα από μια καλή κωδικοποίηση. Με αυτές τις κωδικοποιημένες γνώσεις φτάνει κάποιος στις εξετάσεις, όπου με ψυχραιμία και καθαρό μυαλό θα πρέπει να τις συνθέσει και να δομήσει τις κατάλληλες και επιθυμητές απαντήσεις.
Η συμμετοχή στις εξετάσεις για δεύτερη ή τρίτη φορά θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τα συναισθήματα της αποτυχίας που καλείται να διαχειριστεί το άτομο. Επίσης, η σκέψη ότι τη δεύτερη φορά δεν χρειάζεται τόσος χρόνος δεν ισχύει, καθώς μειώνοντας τον χρόνο μειώνει κάποιος το εύρος της ύλης που θα καλύψει, έτσι ώστε να εξασφαλίσει ότι θα μπορέσει να απαντήσει σε κάθε θέμα που θα τεθεί στις εξετάσεις.
Πρόκειται για μια απαιτητική διαδικασία, που χρειάζεται πειθαρχία και αφοσίωση, επένδυση και κόπο... όπου στην πορεία της δεν θα πρέπει ο καθένας να ξεχνά τον αρχικό του στόχο: την αγάπη του για την ψυχολογία και πόσα πράγματα μπορεί να μάθει μέσα από αυτή τη διαδικασία. Παίρνοντας κάποιος την απόφαση να συμμετέχει σε αυτές τις εξετάσεις και σε αυτά τα μαθήματα αυξάνει το πόσο επενδύει, αλλά και τις πιθανότητες για επιτυχία... Καλή επιτυχία σε όσους έχουν πάρει αυτή την απόφαση και σε όσους βρίσκονται ή θέλουν να βρεθούν σε αυτή την πορεία...
Παπαδοπούλου Ελένη, Ψυχολόγος- Κοινωνιολόγος, MSc.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου